Nemef stelt nieuwe directeur voor

Met ingang van 13 mei 2008 is Wouter van der Heide (43) benoemd tot commercieel directeur van hang- en sluitwerkspecialist Nemef B.V. Van der Heide heeft sinds 1990 diverse commerciële functies bekleed bij Saint Gobain en CRH. Bij Nemef is hij verantwoordelijk voor marketing en verkoop en zal hij zich onder meer richten op het professionaliseren van de verkooporganisatie. (Qumedia 2008)

Innit seriecasco-systeem met extra akoestisch comfort

Drie toeleveranciers bundelden hun kennis en kunde. Het eindresultaat is het Innit Seriecasco-systeem, een nieuw concept voor grondgebonden binnenstedelijk gebied, dat naast flexibiliteit en extra akoestisch comfort ook meer leefruimte biedt.

 

De noviteit is een gezamenlijke ontwikkeling van Dycore (vloeren), Calduran (wanden) en Unidek (dakelementen) en wordt deze week ( februari 2007) officieel op de Bouwbeurs gelanceerd. "Gedrieën hebben we integraal naar het casco gekeken en alle materialen op elkaar afgestemd. Bij dit systeem beïnvloeden de verschillende bouwelementen elkaar niet negatief maar vullen elkaar aan, wat een hoge mate van comfort oplevert ten opzichte van traditionele gietbouw", aldus Wouter van der Heide (42), directeur Verkoop bij Unidek. 

 

Daarbij is met name gekeken naar de knooppunten en aansluitingen van vloer-wand en wand-dak. "De stijfheid wordt verkregen daar waar de woningscheidende wand en verdiepingsvloer bij elkaar komen. We passen een zwaardere, doorlopende vloerconstructie toe die voor de stabiliteit van de woningen zorgt. Door massa in de constructie aan te brengen, kunnen met dit systeem grondgebonden woningen worden gerealiseerd met een gegarandeerde geluidsisolatie van 0dB. Maar in feite bouwen we een geluidsreserve in van +2dB.

 

"Bij de dakelementen is onder andere de dekhuid verzwaard. De houten elementen met een overspanning tot 6 meter zijn in plaats van standaard 2 x 3 millimeter dik spaanplaat 2 x 10 millimeter dik uitgevoerd. "Hierdoor kunnen we gordingloos bouwen en ontstaat er meer binnenruimte. Een zolder kan daardoor fungeren als woonruimte en heeft een standaard Rc-waarde van 4 vierkante meter Kelvin per watt (m2K/W), ongeacht of je er een raam in aanbrengt. We bouwen dus woningen met 2 kuub meer leefruimte."

 

Slanker

D e wanden daarentegen zijn weer slanker uitgevoerd. "We realiseren meer massa per vierkante meter. Daarvoor gebruiken we onze woningscheidende hoogbouwelementen; deze hebben een soortelijk gewicht van 2200 kilo per kuub in plaats van 1750 kilo per kuub en kunnen we volstaan met 250 millimeter dikke in plaats van 300 millimeter dikke kalkzandsteenwanden", aldus ing. Stijn Heesakkers van Calduran. De verdiepingsvloeren zijn 22 centimeter dikke breedplaatvloeren van 3 meter breed. Rob van der Kolk van Dycore: "De beganegrondvloer is 100 kilo per vierkante meter zwaarder uitgevoerd om meer massa te creëren met het oog op de geluidsisolatie."

 

Ontkoppeld

De drie partijen zien het cascosysteem als een alternatief voor gietbouw in binnenstedelijk gebied. Van der Heide: "Het betekent een besparing in bouwplaatskosten en heeft daarnaast ook een aantal logistieke voordelen. De wanden en dakelementen worden in behapbare blokken op de bouwplaats aangevoerd. Daarbij kent het casco, met een te variëren beukmaat tot 7,5 meter, een grote mate van indeelbaarheid en flexibiliteit. De langsgevels zijn volledig ontkoppeld en kunnen uit elk gewenst materiaal worden opgetrokken." De belangstelling voor het concept is groot. "We hebben nu al de vraag gekregen of we ook woningen met +5dB kunnen realiseren." De partijen verwachten dit jaar 1000 woningen met het concept te realiseren.

 (Cobouw 2007)

Unidek benoemt nieuwe commercieel directeur

Met ingang van 1 maart 2006 treedt Wouter van der Heide (41) bij Unidek B.V. in dienst als commercieel directeur. Unidek in Gemert is producent en leverancier van een breed programma isola- tie-elementen voor de woning- en utiliteitsbouw, chalets voor de recreatiemarkt en licht ophoogma- teriaal voor de grond-, weg- en waterbouw. Wouter van der Heide heeft sinds 1990 diverse commerciële functies bekleed bij Saint Gobain, laatstelijk als manager new retail concepts. Bij Unidek wordt hij binnen de bestaande verkoopka- nalen verantwoordelijk voor verkoop Nederland.  (dakweb.nl)

Nieuwe Raab Karcher-dochter introduceert platform voor de bouw
Formule wil zich onderscheiden in prijs en voorraad
Nederland heeft er een nieuwe bouwmaterialenformule bij. Onder de naam Platform voor de bouw heeft Raab Karcher twee nieuwe vestigingen neergezet, één in Nijmegen en één in Rotterdam. De nieuwe formule legt vooral de nadruk op zijn prijs- en voorraadgarantie. Daarmee is een soort every day low prices-winkel ontstaan, die de doelgroep zowel gemak als veel voordeel wil bieden. Raab Karcher zelf richt zich meer op het grotere bouwbedrijf, terwijl deze nieuwe formule vooral bedoeld is voor de kleinere aannemer en zzp'ers. In 2012 moeten er circa 15 Platform voor de bouw-vestigingen bestaan.
 
Hugo Schameler (Qumedia 2004)

Eerst maar even die naam. Platform voor de bouw. Zo'n naam rolt niet echt soepel uit de mond. Bovendien heeft de formulenaam iets activistisch. Het doet een beetje pamfletterig aan. Wouter van der Heide (39) is manager new retail concepts bij Raab Karcher en in die rol verantwoordelijk voor het optuigen van Platform voor de bouw. 'Deze naam heeft zich in verschillende varianten al bewezen in het buitenland. In Frankrijk, waar de moedermaatschappij van Raab Karcher is gevestigd, hebben we het over La Plateforme du Bâtiment, in Engeland heet de formule Platform building materials. Ik heb in eerste instantie ook even gek tegen deze naam aangekeken, maar ik merk tevens dat in de vestigingslanden heel natuurlijk met die naam wordt omgegaan. Dus Platform voor de bouw mag zich ook hier onder deze naam gaan bewijzen.'

Retailbenadering
De nieuwe bouwmaterialenhandel zit in Nijmegen in hetzelfde pand als de zusterformule Raab Karcher, terwijl onder hetzelfde dak ook de winkel Inspiration is te vinden. Deze laatste formule biedt een keuze aan badkamers, keukens en tegels. De doelgroep bestaat daarbij voor een belangrijk deel uit de doorverwezen consument. Dus de particulier die een badkamer of keuken door zijn aannemer of projectontwikkelaar wil laten plaatsen. In Rotterdam zit een solitaire vestiging van Platform voor de bouw.
De twee nieuwe verkooppunten richten zich hoofdzakelijk op de kleinere aannemer en de zzp'er. Die doelgroep heeft Raab Karcher eigenlijk altijd buiten het blikveld gehouden, omdat deze bouwmaterialenhandel zich in eerste instantie op het grotere bouwbedrijf richt. Was het geen scenario om een nieuwe discipline binnen Raab Karcher zelf op te zetten? Nu moet er tenslotte met veel marketinggeld een nieuwe naam in de markt gezet worden.
'Raab Karcher', vertel Wouter van der Heide, 'kent hoofdzakelijk het grote bouwbedrijf als klant. Dat is geen retail-, maar een business tot business-discipline. Wat het grote bouwbedrijf wil, is dat ze de benodigde materialen just-in-time op de bouwplaats krijgen aangeleverd. Die komen niet langsrijden voor een partij stenen of een nieuw stuk gereedschap. Dat is allemaal veel grootschaliger. De doelgroep zzp'ers daarentegen heeft wel behoefte aan een winkelfunctie. Die willen wél zelf het materiaal ophalen. Het is onmogelijk om vanuit dezelfde formule twee compleet afwijkende doelgroepen te bedienen. De behoeftes van die groepen zijn compleet verschillend.'
Om een andere indruk te geven van het verschil in marktbenadering: Platform voor de bouw voert circa 15.000 producten, terwijl Raab Karcher circa 260.000 verschillende bouwmaterialen kan leveren. 'Met Platform voor de bouw hebben we nieuwe marketingtechnieken in huis moeten halen om onze doelgroep zo optimaal mogelijk te bereiken. We voeren veel meer een winkelbeleid, met wat daar allemaal aan communicatie bij komt kijken, terwijl Raab Karcher het veel meer moet hebben van directe klantbenadering.'

Vakgebied
De retailbenadering waarover Van der Heide spreekt, kent een duidelijke weerslag op de winkelvloer. Op de verkoopoppervlakte zelf valt op dat in het buitenland al veel ervaring is opgedaan met een dergelijke formule. Een opvallende, maar in feite ook zeer logische winkelindeling, maakt dat de verschillende doelgroepen moeiteloos hun weg kunnen vinden op ruim 2.800 vierkante meter. Platform voor de bouw richt zich op de kleinere aannemer, timmerlieden, schilders, tegelzetters, loodgieters en elektriciens. Die vakgebieden staan per afdeling duidelijk gecommuniceerd op grote borden boven de looppaden. In één oogopslag valt vanuit de entree te zien waar de loodgieter of timmerman zijn benodigdheden kan vinden. 'Tijd en geld zijn twee zeer dwingende factoren in de bouwwereld. Vandaar dat het koopproces zo logisch en eenvoudig mogelijk is ingericht. Klanten kunnen in no time hun producten vinden, afrekenen en weer buiten staan.'
Naast de afdelingen per vakgebied kent Platform voor de bouw een aparte afdeling voor gereedschap, waarin feite uitsluitend de betere A-merken liggen. De nieuwe bouwmarktformule is sowieso nadrukkelijk gericht op merkproducten. Hilti en Sikkens hebben er zelfs een eigen shop-in-shopconcept. 'A-merken spelen een belangrijke rol in onze marktbenadering, omdat de professional in onze ogen behoefte heeft om goed materiaal en gereedschap op één verkoopplek tegen te komen. One-stop-shopping kan een duidelijke tijdswinst opleveren. De 15.000 producten in onze catalogus hebben we gegarandeerd op voorraad.'
Tot zo ver het aspect tijd. Wat betreft het aspect geld heeft Platform voor de bouw gekozen voor een positionering met every day low prices. Actiekortingen zijn er nauwelijks aan de orde. Het assortiment is verkrijgbaar tegen vaste lage netto prijzen. 'Ook alweer omdat het onze filosofie is dat de professional geen behoefte heeft om op jacht te gaan naar de goedkoopste aanbieding. Bij ons kan die terecht voor een kwaliteitsproduct tegen een gegarandeerd lage prijs.'

Klantenkaart
Particulieren zijn niet welkom bij Platform voor de bouw. De winkelformule richt zich uitsluitend op professionals, hetgeen betekent dat ook de accountant die een inschrijfnummer van de Kamer van Koophandel overlegt buiten moet blijven. Wie zich wil inschrijven, moet een KvK-nummer meenemen en bijvoorbeeld een briefhoofd om te bewijzen dat er wel degelijk in de bouw wordt gewerkt. Alleen dan is er recht op een klantenkaart. 'Ik hoor natuurlijk ook verhalen dat het klantenbestand bij andere formules sterk is vervuild. Wij willen dat absoluut voorkomen. Een professional shopt nu eenmaal niet graag in een omgeving waar ook zijn eigen klanten komen. Bovendien: als een onervaren particulier, personeel aan het lijntje houdt met lastige bouwvragen, dan kost dat zeeën van tijd. Die tijd willen we liever inzetten voor de zakelijke klant.'
De opening van de vestiging in Nijmegen vond plaats op 23 augustus. De opening van 'Rotterdam' staat op 27 september gepland. Om de marktbenadering een vliegende start te geven zijn verschillende ludieke acties gehouden. De eerste 100 inschrijvers voor een klantenkaart werden getrakteerd op een wekkerradio ter waarde van 50 euro, terwijl de allervroegste bezoekers gedurende de eerste week voor 07.30 uur een Early Bird-ontbijt kregen aangeboden. En naast een kans op een goed gevulde Stanley Toolbox ontvangen klanten in de eerste weken na de opening welkomstcheques bij een besteding van 150 euro of meer. 
Eén van de laatste verbeterpunten dat nog ingevuld moet worden, is het ter beschikking stellen van huurgereedschap en ander materiaal. Die dienstverlening bestaat nog niet, maar er liggen wel plannen om zo'n dienst op poten te zetten. Van der Heide vermijdt nadrukkelijk het geven van namen. Nu Boels een samenwerking met Bouwmaat is aangegaan, bestaat er in feite uitsluitend nog Bô-Rent als mogelijkheid voor landelijke partner. Nou, reageert Van der Heide, misschien is dat niet helemaal waar. 'Er zijn ook sterke regionale spelers die in een samenwerking met ons kunnen doorstoten als landelijke partner.'

Primeur
Nijmegen en Rotterdam mochten de primeur hebben, maar verder is het heel nadrukkelijk de bedoeling om door te stoten naar 15 vestigingen. 'Er is bewust gekozen voor de randstad en een stad in de provincie. Zo kunnen we ervaren hoe de verkooppunten zich in deze twee verschillende gebieden zich gaan ontwikkelen. Daarnaast heeft de formule uitsluitend een functie in een verstedelijkte omgeving. Juist in zulke omgevingen is er behoefte aan renovatiewerkzaamheden, dus de werkzaamheden die uitgevoerd worden door onze doelgroep.'
Dochter van Saint-Gobain
Platform voor de bouw is een onderdeel van Raab Karcher, dat op zijn beurt weer onderdeel is van het Franse Saint-Gobain. Deze multinational kent wereldwijd tal van vestigingen en formules. Het bedrijf telt 187.000 medewerkers, terwijl de teller in 2003 stond op 29,6 miljard euro. De drie belangrijkste pijlers van Saint-Gobain zijn glas, hoogwaardige materialen en bouwmaterialen.
Saint-Gobain bestaat nu ruim 300 jaar. De eerste opdracht bestond uit het vervaardigen van spiegelglas voor de Spiegelzaal in het Paleis van Versailles voor Koning Lodewijk XIV (in 1665). En deze eerste opdracht heeft inmiddels geleid tot wereldwijd vertakte onderneming met in het buitenland bouwmaterialenformules als Point.P, Jewson, Dahl, Platform en Lapeyere.