Een her-orientatie van een toeleverancier

 

Nemef is in 1921 opgericht en net na de eeuwwisseling gekocht door Assa Abloy.

Het verkoopproces moet professionaliseren. Structuur en werkwijze aangepast om effectiever te kunnen opereren.

Wereldwijd in meer dan 64 landen actief. Naast deze export zijn de groothandelskanalen, het DIY kanaal en de OEM industrie belangrijke te bedienen segmenten.

 

 

Het DIY segment kent een intensieve distributie. Via gespecialiseerde feeders worden de verschillende ketens bediend.

Alle aspecten van B to C zijn belangrijk om succesvol te kunnen zijn.

Het merk is van strategische waarde. Marktleiderschap wordt nadrukkelijk nagestreefd.


 

De marktdynamiek is bepalend voor de inrichting van de verkooporganisatie, maar zeker ook voor de richting van de verkoopinspanningen.

Alle onderdelen van de DMU moeten actief bewerkt worden om tot verkoop te kunnen komen.

 

 

 

 

 

De verkooporganisatie wordt gekenmerkt door een eindverantwoordelijke per segment.

De front- en backoffice hebben heel verschillende rollen en worden derhalve verschillend aangestuurd.

 

 

 

 

 

Verkoopinspanningen hebben altijd een richting. De verkoop moet een mix zijn van goed relatiebeheer en projectgestuurde verkoop. Alle betrokkenen bij een gevolgd project moeten in beeld zijn en beïnvloed worden.

Verkoop wordt gemaximaliseerd als de vector de juiste richting heeft. Het oppervlak onder de vector dient gemaximaliseerd te worden.